Tuesday, March 17, 2009

Siapa punye tanggungjawab ek??

Siapa yg perlu BOIKOT???

sejak dr awal lagi kempen memboikot produk-produk israel dan yahudi telah dilakukan oleh pelbagai pihak.di mana-mana sering kita lihat kain-kain rentang yang mengajak kita memboikot setiap barangn mereka. Biarlah dikatakan isu ini lapuk utk disebut lagi..tapi sy berasa tak sng duduk klu sy x luahkan apa yg sy fkirkan.

mengapa perlu memboikot?

sumbangan 1sen kita kepada mereka sudah cukup memberi pulangn yg bsar dalam usaha mereka menghancurkan negara-negara islam yg dianggap 'sasaran' bagi mereka.namun,hari ini memperlihatkan terlalu ramai yg masih tidak tahu dan ada juga yg buat-buat tak tahu ttg perkara ini.dgn alasan yg penting murah,

"aku ni kuarga susah..kna beli yg murahla"
"ekonomi kluarga x stabil,"
"suami dberhentikan krja, knala cr brg yg boleh jimat"
"aku baru nk mula kerja,knala sve sikit, bli yg murah utk anak aku"
"tgk tu, dr rm9.85 jadi rm5.95..jom g beli"
"barang ni murah, "
"barang tu kualiti, "
"kfc ni sedap..McD lagi sedap.mana boleh tinggal?"
"oh..boikot ke....hehe,xpela, byk je brg yg kita pakai skrg ni drp dorang kan..."
"susahla nk boikot."

& macam2 lagi reaksi yg kite dgr bila kite mngajak mereka yg snegara, sebangsa,seagama kita sndiri mmboikot brgn2 ini...susah ke memboikot ek?? Sdg elok kita berblanja sakan di pasaraya2 besar milik mereka, sedang mereka tertawa besar melihat rkyat di negara sperti kita yg masih mudah diperalatkan.

x dinafikan barangn harian kita dirumah seblum ini dikuasai brgn2 mereka.betul, sblum ni, pg2 lagi kita dh minum milo...smpai skrg pun ramai je yg masih x dpt 'melupakan' milo tu.fhm...bukan mudah kita nk tggal pkra yg kita dh biasa buat...macam merokokla kan..org yg dh berpuluh2 tahun hisap rokok, skali kalau dia nk berhenti merokok, knala ada step2nya.x boleh berhenti terus, boleh mati org tu.huhu.so, dia kna usaha kurangkan sikit, sikit..kan biasa kita dgr kata2 ni, "sikit2 lama2 jadi bukit" :) tggalkan satu, satu, lama2 ye jadi byk...& akhirnya nnt insya Allah kita dh lali utk tidak brsama2 dgn brgn2 mereka.

macamtu jugakla kite...cuma bezanya, xdela sampai boleh mati bila kna boikot brg ni..hihi.kita ambik psamaan bg istilah 'nk berhnti' td tu jela.bagi penulis sendiri, kalau kita x boleh nk tggalkan smua sekarang ni, cuba n berusahalah utk tdk mggunakan smua.mknanya, klu susah sgt nk boikot smua, boikot satu..satu...pelajar sy pun pandai sebut boikot, knp kita yg dh berumur lebih tua drp mereka susah nk aplikasikan hal ni?

tapi, penulis hairan sgt2..

bg kita yg memahami ttg smua ni, sbuk mnyampaikan pd org ramai sana sini utk boikot itu, boikot ini...sedangkan dalam media massa espc surat khbr n tV sampai hari ni masih lagi mengiklankan brangan2 produk israel.siapa yg perlu boikot sbnrnya nih???kite2 je ke...

media massa yg mmberikan pngaruh paling besar kpd kita setiap masa mnyiarkan iklan2 brgn israel ini dgn harga yg terendah...murah berbanding biasa.semua brgn mereka turun harga.mana tak nya rkyt negara kita tak terpengaruh..sbb tu smpai skrg ramai je yg mngunjungi kfc, mcD, & sbgainya.lebih2 lagi jka kanak2 yg melihat iklan ayam goreng panas2..burger king yg tinggi mnggunung isinya..kentang goreng yg berasap-asap lagi kehangatannya...air batu yg meruap2 kesegarannya..huhu.kalau penulis sendiri tgk pun terliur..inikan pula ank2 yg x tau erti boikot.nnt mula la ank tersebut mngajak ibu & bapanya pergi membeli.kbtulan pulak ibubpa ini tdk pernah ambil kisah ttg boikot ni.erm..ye berpanjangnla.dari kecik dh di ajar jalan mengiring..dh besar ye jalannye mengiring jugak la.nk slahkan siapa ye?

penulis x mnyalahkan sesiapa, cumanya..cuba kita fikir sekejap
....................fikir...............................fikir............................fikir..............................

erm, kalau la kat surat khbr, tV, radio...etc xde iklan2 ttg brgn mereka.rasanya, usaha utk menjauhi brgn2 ni nmpak sedikit kecerahannya.btul x?xde org yg tau hrga itu ini turun..mesti dh x ramai yg beli kn.org mudah tpngaruh sbb iklan...so..

knp pihak yg mmpunyai tggjwb tdak melarang shj iklan2 brgn2 tersebut drp dikluarkan di kaca2 tv n di dada2 akhbar??kalau x boleh nk buat iklan boikot pun, x yah kuarkan lgsung iklan2 ttg produk2 ni.mesti ada jalan..yg pnting bukan mncari alasan..

adakah cuma kita yg memboikot??

No comments:

Anda pelawat yang ke :