Monday, March 16, 2009

Kembali..

Assalamualaikum wbt..alhamdulillah, masih diberi kesihatan n rezeki yg luas...
moga sntiasa dpermudahkan urusn...
isk2,lamanye x meng'update' blog ni..duk bca blog org je, tp blog sendiri tak tertulis ape2 pun.huhu

KESIBUKAN YANG DICIPTA

time blum dpt krja, x tentu arah rasanya..setiap masa tgk jam, tgk luar, tgk cermin,tgk kucing, ckp2 sikit dgn niaw2 tu..cari iklan jwtn kosong kat paper, cr kat tenet, tnye kakak,abg2,kwn2...huii...terasa panas punggung nk duduk.huhu.bukan sbb x suka duk rumah, tp risau menganggur slps grad.maklum,zman skrg ni mmg ssh nk cr pkrjaan..pekerjaan yg dpt mengisi masa terluang, yg dpt bg sesuatu utk mak, along,akk,n abg lainnya yg dh byk bkorban time kite blaja dulu..harapnya dapatla krja spy dpt bls sdkt sbyk yg dorg dh curahkan.mcm2 tmpt pegi...n akhrnya mntak doa pd Allah..mmg memerlukan kesabaran.

sbnrnya rezeki tu ada d mana2 kn..dh ditetapkan pun,cumanya masa utk diberikan pada kite tu, kite je yg xtau.Allah nk tgk usaha n tahap ksabaran sblm diberikan nikmatNya..xpe, yg pnting ada usaha drpd kite ek. :)

Alhamdulillah,lps dkat 2 bulan duk training jd suri rumah, dpt plak twaran jd gstt (guru sndaran) kat batu pahat..wpun jauh jgk dr uamh,syukur sgt2..skrg ni mmg hati dan perasaan serasi dgn pkerjaan sbg seorang pndidik.lepas krja sbg guru ganti tahun 2008, mcm membuak2 pulak perasaan nk jd ckgu nih.x dinafikan pkrjaan sbg guru mmg mncabar, tp dlm dunia ni mana ada yg mudah..nk masuk syurga pun memerlukan pengorbanan yg tggi drp kite sbg seorg hamba Allah.so, dh fkr dlm2, n akhrnya dcide nk trima twrn jd gstt tuh..rezeki kpli n dpli blum ada lg, grab je la dulu pluang yg dtg dpn mata..cr pengalaman (^.^)

akhirnya, mengajarlah sy kat SMK convent, batu pahat. student prempuan sumenya..yg 60%nya amoi.hihi.mula2 janggal la jgk..mklum,zmn skolah dulu semua melayu.bahasa pun bahasa melayu n english (klu dlm kls b.I je le :p).klu ada pun, tkluarla bhasa2 jawa dr kturunan yg sama mcm saya.hihik.erm...tp lama klamaan alhamdulillah, dpt biasakan diri juga.dh nk masuk 4 bulan dh mngajar.

disamping mlakukan tugs2 yg agk byk sbg pndidik di skolah ni, kbtulan ada sorang jiran,kakak tu nk mntak tlg ajarkan anknya..kira jd ckgu tuisyen la..krja 2 in 1.hehe.mula2 tu dia kata mntak ajar sorg..so, rasa xde mslhla..dpt jgk jd peneman time mlm2 duk sorg2 kat umah sewa.dah lama2 akak tu bawa lagi sorang anknya, mntak di ajarkan jgk..oh, xpela, terima jgk..stakat sorang dua, xla berat sgt..ramaila skit kawan :) erm,esoknya dtg hntr anknya lagi...eh?ada lagi sorang =p bertiga la jdinya ank murid tusyen ni..huhu..

ya Allah..berat jgk rasa.x pernah dberi tggjwb mngajar tusyen sblum nih..my 1st exprncela nih..erm,mula2 tu mmg terlalu sukar nk biasakan diri..yela, balik skolah slalu blh rehat2..blh buat krja ape2 yg disukai,jalan2 ke..tgk cik monyet ke..(blakang umah byk monyet...lotong pun ada...). tp skrg bila dh diberi tggjwb, trasa amanah ni sgt berat..mengajar bkn stkt kite bg latihan suh dorang buat, betul ke salah ke tu dorang pnye pasal.huhu.kalau mcmtu la ngajar, sume org nk jd ckgu.mana taknye, gaji jalan..tapi, kite nk betul2 membantu memberi sesuatu yg kita tau n yg kita ada (ilmu) spya dorg juga dpt apa yg kita pernah dpt suatu msa dulu..kna beri kefahaman..tnjuk ajar..latihan..nasihat..etc.mcm2la.

betulla, bukan sng nk jd senang...kna byk brkorban n cari peluang..tapi,bukan susah nk susah..xyah bkorban n tolak je sume pluang yg ada.tp ada ke manusia dlm dunia ni yg nk kan kesusahan?huhu...semua mmg perlukan PENGORBANAN..

bila termenung sorng2 kat umah..terfikir dlm kpala ni..apa sgtlah kiranya penat lelah sy ni jka dbandingkan dgn pjuang2 islam pada zaman nabi dulu..zaman skrang, di ngra kita atau kat mana je yg smpai mnjadikan nyawa sbg taruhan.saya x boleh mngalah atas alasan penat!penat kna tolak tepi..ya Allah, mdh2an aku dberi kekuatan..

..to be continued....

2 comments:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

Salam...cik ti...tahniah ye, dapat GSTT...alhamduliLlah, same2 kite jd cgu ye...mg dapat berikan yang terbaik untuk anak didik kite...

jalinan1621 said...

amin..time kasih bu kinki...

Anda pelawat yang ke :