Thursday, March 19, 2009

Cuti sekolah??ala.. =((

Salam..
sub..sub..sedih dh sbb cuti dh nk hbs.terasa sekejap sgt berada dgn fmly kat kpg ni.
dh naik skolah maknanya kerja dh menunggu dpn mata..& mungkin sy pun jarang dpt peluang nk mengupdate blog ni.tp insya Allah, ada masa n rzki kita jumpa lagi ye shbt sume :)..

Tuesday, March 17, 2009

Nasyid??hehe..

Salam semua.. nk berkongsi cerita ni, naik sekolah nnt sekolah sy baru nk melaksanakan pgram sambutan maulidurrasul peringkat sekolah.. biarlah dikatakan lewat pun, yg pnting matlamat sambutan tu utk mmberi pndedahn n kfahaman kpd plajar2 ttg sirah perjalanan nabi kita Muhammad saw sampai kpd dorang.

Sbnrnya, yg nk diceritaknnya, penulis jadi ckgu yg kna latih plajar2 utk buat psembahan nasyid pd hari tersebut.hehe.gmbira dpt tugas ni.terkenang zaman2 sekolah dulu..ni la lagu untuk dorang. doakanla ye, mudah2an psembahan mereka dpt memberi kesan dalam diri plajar2 lain..


Budimu Ya Rasullullah

budimu bagai air mengalir
jasamu bak selaut mutiara
baktimu bagai segunung permata
Rasulullah..

wahai insan bernama Muhammad
sungguh mulia pngorbananmu
tidak kenal erti penat lelah
ya Rasulullah...(2x)

(selawat)assolatu'alannabi....wassalamu'alarrasul..assyafi'ilabtohi
wa muhammad 'arobbi..

akanku cuba
teruskan perjuanganmu
sesekali tidak ku kecewa
walau rintangan jua halangan
yang bakal menghalangi perjuangan

kan ku selawat padamu..
tanda bukti kecintaan
moga mendapat pahala
dan jua barakah

ulang selawat

wahai nabi
kekasih Allah
sungguh tabah menempuh dugaan
segala bakti pngorbananmu
Tuhan saja bisa membalasnya


Manusia

(1)
Manusia di zaman sekarang
Lalai dengan kehidupan
Mereka lalai dengan kenikmatan
Dan juga lalai pada Tuhan

Mereka tahu adanya Tuhan
Tapi mereka
Tidak menunaikan kewajipan
Mereka tahu benarnya Quran
Tapi mereka
Tidak mengambil pengajarannya

Ulang1

Mereka juga tahu
Adanya dosa pahala
Mereka tahu adanya syurga neraka
Namun mereka masih tidak mentaati
Perintah Tuhan Yang Maha Esa

Wahai manusia
Sedarilah
Insafilah
Bertaubat dan berdoa
Bersedekahlah
Semoga Tuhan memberkati hidupmu..

Manusia...sedarilah...
Manusia...insafilah...
Wahai manusia..sedarilah...
Manusia...insafilah...(insafilah
)

Untukmu...

buatmu yang tersayang..
Kudoakan semoga dirimu sentiasa bahagia..
diberi keampunan dosa2 yg telah lalu,
dipertingkat kesabaran..
ditabahkan hati dalam menempuh dugaan yang dihadapi,
ditenangkan jiwa..
ditetapkan iman..
dilapangkan dada..
dipelihara hatimu daripada segala dosa..
diberi sinar nur iman ke dalam dirimu..
dikurniakan kejayaan & rezeki di mana2 shj dirimu berada..
walau aku jauh..dan mungkin jauh skali dari hatimu..
kutetap doakan
semoga dirimu sentiasa bahagia.

Siapa punye tanggungjawab ek??

Siapa yg perlu BOIKOT???

sejak dr awal lagi kempen memboikot produk-produk israel dan yahudi telah dilakukan oleh pelbagai pihak.di mana-mana sering kita lihat kain-kain rentang yang mengajak kita memboikot setiap barangn mereka. Biarlah dikatakan isu ini lapuk utk disebut lagi..tapi sy berasa tak sng duduk klu sy x luahkan apa yg sy fkirkan.

mengapa perlu memboikot?

sumbangan 1sen kita kepada mereka sudah cukup memberi pulangn yg bsar dalam usaha mereka menghancurkan negara-negara islam yg dianggap 'sasaran' bagi mereka.namun,hari ini memperlihatkan terlalu ramai yg masih tidak tahu dan ada juga yg buat-buat tak tahu ttg perkara ini.dgn alasan yg penting murah,

"aku ni kuarga susah..kna beli yg murahla"
"ekonomi kluarga x stabil,"
"suami dberhentikan krja, knala cr brg yg boleh jimat"
"aku baru nk mula kerja,knala sve sikit, bli yg murah utk anak aku"
"tgk tu, dr rm9.85 jadi rm5.95..jom g beli"
"barang ni murah, "
"barang tu kualiti, "
"kfc ni sedap..McD lagi sedap.mana boleh tinggal?"
"oh..boikot ke....hehe,xpela, byk je brg yg kita pakai skrg ni drp dorang kan..."
"susahla nk boikot."

& macam2 lagi reaksi yg kite dgr bila kite mngajak mereka yg snegara, sebangsa,seagama kita sndiri mmboikot brgn2 ini...susah ke memboikot ek?? Sdg elok kita berblanja sakan di pasaraya2 besar milik mereka, sedang mereka tertawa besar melihat rkyat di negara sperti kita yg masih mudah diperalatkan.

x dinafikan barangn harian kita dirumah seblum ini dikuasai brgn2 mereka.betul, sblum ni, pg2 lagi kita dh minum milo...smpai skrg pun ramai je yg masih x dpt 'melupakan' milo tu.fhm...bukan mudah kita nk tggal pkra yg kita dh biasa buat...macam merokokla kan..org yg dh berpuluh2 tahun hisap rokok, skali kalau dia nk berhenti merokok, knala ada step2nya.x boleh berhenti terus, boleh mati org tu.huhu.so, dia kna usaha kurangkan sikit, sikit..kan biasa kita dgr kata2 ni, "sikit2 lama2 jadi bukit" :) tggalkan satu, satu, lama2 ye jadi byk...& akhirnya nnt insya Allah kita dh lali utk tidak brsama2 dgn brgn2 mereka.

macamtu jugakla kite...cuma bezanya, xdela sampai boleh mati bila kna boikot brg ni..hihi.kita ambik psamaan bg istilah 'nk berhnti' td tu jela.bagi penulis sendiri, kalau kita x boleh nk tggalkan smua sekarang ni, cuba n berusahalah utk tdk mggunakan smua.mknanya, klu susah sgt nk boikot smua, boikot satu..satu...pelajar sy pun pandai sebut boikot, knp kita yg dh berumur lebih tua drp mereka susah nk aplikasikan hal ni?

tapi, penulis hairan sgt2..

bg kita yg memahami ttg smua ni, sbuk mnyampaikan pd org ramai sana sini utk boikot itu, boikot ini...sedangkan dalam media massa espc surat khbr n tV sampai hari ni masih lagi mengiklankan brangan2 produk israel.siapa yg perlu boikot sbnrnya nih???kite2 je ke...

media massa yg mmberikan pngaruh paling besar kpd kita setiap masa mnyiarkan iklan2 brgn israel ini dgn harga yg terendah...murah berbanding biasa.semua brgn mereka turun harga.mana tak nya rkyt negara kita tak terpengaruh..sbb tu smpai skrg ramai je yg mngunjungi kfc, mcD, & sbgainya.lebih2 lagi jka kanak2 yg melihat iklan ayam goreng panas2..burger king yg tinggi mnggunung isinya..kentang goreng yg berasap-asap lagi kehangatannya...air batu yg meruap2 kesegarannya..huhu.kalau penulis sendiri tgk pun terliur..inikan pula ank2 yg x tau erti boikot.nnt mula la ank tersebut mngajak ibu & bapanya pergi membeli.kbtulan pulak ibubpa ini tdk pernah ambil kisah ttg boikot ni.erm..ye berpanjangnla.dari kecik dh di ajar jalan mengiring..dh besar ye jalannye mengiring jugak la.nk slahkan siapa ye?

penulis x mnyalahkan sesiapa, cumanya..cuba kita fikir sekejap
....................fikir...............................fikir............................fikir..............................

erm, kalau la kat surat khbr, tV, radio...etc xde iklan2 ttg brgn mereka.rasanya, usaha utk menjauhi brgn2 ni nmpak sedikit kecerahannya.btul x?xde org yg tau hrga itu ini turun..mesti dh x ramai yg beli kn.org mudah tpngaruh sbb iklan...so..

knp pihak yg mmpunyai tggjwb tdak melarang shj iklan2 brgn2 tersebut drp dikluarkan di kaca2 tv n di dada2 akhbar??kalau x boleh nk buat iklan boikot pun, x yah kuarkan lgsung iklan2 ttg produk2 ni.mesti ada jalan..yg pnting bukan mncari alasan..

adakah cuma kita yg memboikot??

Monday, March 16, 2009

a new message to qM and bu kinki...

qM ...bu kinki...

kite msih x memahami tag tu .......tlg beri kefahaman please.............;((

Kembali..

Assalamualaikum wbt..alhamdulillah, masih diberi kesihatan n rezeki yg luas...
moga sntiasa dpermudahkan urusn...
isk2,lamanye x meng'update' blog ni..duk bca blog org je, tp blog sendiri tak tertulis ape2 pun.huhu

KESIBUKAN YANG DICIPTA

time blum dpt krja, x tentu arah rasanya..setiap masa tgk jam, tgk luar, tgk cermin,tgk kucing, ckp2 sikit dgn niaw2 tu..cari iklan jwtn kosong kat paper, cr kat tenet, tnye kakak,abg2,kwn2...huii...terasa panas punggung nk duduk.huhu.bukan sbb x suka duk rumah, tp risau menganggur slps grad.maklum,zman skrg ni mmg ssh nk cr pkrjaan..pekerjaan yg dpt mengisi masa terluang, yg dpt bg sesuatu utk mak, along,akk,n abg lainnya yg dh byk bkorban time kite blaja dulu..harapnya dapatla krja spy dpt bls sdkt sbyk yg dorg dh curahkan.mcm2 tmpt pegi...n akhrnya mntak doa pd Allah..mmg memerlukan kesabaran.

sbnrnya rezeki tu ada d mana2 kn..dh ditetapkan pun,cumanya masa utk diberikan pada kite tu, kite je yg xtau.Allah nk tgk usaha n tahap ksabaran sblm diberikan nikmatNya..xpe, yg pnting ada usaha drpd kite ek. :)

Alhamdulillah,lps dkat 2 bulan duk training jd suri rumah, dpt plak twaran jd gstt (guru sndaran) kat batu pahat..wpun jauh jgk dr uamh,syukur sgt2..skrg ni mmg hati dan perasaan serasi dgn pkerjaan sbg seorang pndidik.lepas krja sbg guru ganti tahun 2008, mcm membuak2 pulak perasaan nk jd ckgu nih.x dinafikan pkrjaan sbg guru mmg mncabar, tp dlm dunia ni mana ada yg mudah..nk masuk syurga pun memerlukan pengorbanan yg tggi drp kite sbg seorg hamba Allah.so, dh fkr dlm2, n akhrnya dcide nk trima twrn jd gstt tuh..rezeki kpli n dpli blum ada lg, grab je la dulu pluang yg dtg dpn mata..cr pengalaman (^.^)

akhirnya, mengajarlah sy kat SMK convent, batu pahat. student prempuan sumenya..yg 60%nya amoi.hihi.mula2 janggal la jgk..mklum,zmn skolah dulu semua melayu.bahasa pun bahasa melayu n english (klu dlm kls b.I je le :p).klu ada pun, tkluarla bhasa2 jawa dr kturunan yg sama mcm saya.hihik.erm...tp lama klamaan alhamdulillah, dpt biasakan diri juga.dh nk masuk 4 bulan dh mngajar.

disamping mlakukan tugs2 yg agk byk sbg pndidik di skolah ni, kbtulan ada sorang jiran,kakak tu nk mntak tlg ajarkan anknya..kira jd ckgu tuisyen la..krja 2 in 1.hehe.mula2 tu dia kata mntak ajar sorg..so, rasa xde mslhla..dpt jgk jd peneman time mlm2 duk sorg2 kat umah sewa.dah lama2 akak tu bawa lagi sorang anknya, mntak di ajarkan jgk..oh, xpela, terima jgk..stakat sorang dua, xla berat sgt..ramaila skit kawan :) erm,esoknya dtg hntr anknya lagi...eh?ada lagi sorang =p bertiga la jdinya ank murid tusyen ni..huhu..

ya Allah..berat jgk rasa.x pernah dberi tggjwb mngajar tusyen sblum nih..my 1st exprncela nih..erm,mula2 tu mmg terlalu sukar nk biasakan diri..yela, balik skolah slalu blh rehat2..blh buat krja ape2 yg disukai,jalan2 ke..tgk cik monyet ke..(blakang umah byk monyet...lotong pun ada...). tp skrg bila dh diberi tggjwb, trasa amanah ni sgt berat..mengajar bkn stkt kite bg latihan suh dorang buat, betul ke salah ke tu dorang pnye pasal.huhu.kalau mcmtu la ngajar, sume org nk jd ckgu.mana taknye, gaji jalan..tapi, kite nk betul2 membantu memberi sesuatu yg kita tau n yg kita ada (ilmu) spya dorg juga dpt apa yg kita pernah dpt suatu msa dulu..kna beri kefahaman..tnjuk ajar..latihan..nasihat..etc.mcm2la.

betulla, bukan sng nk jd senang...kna byk brkorban n cari peluang..tapi,bukan susah nk susah..xyah bkorban n tolak je sume pluang yg ada.tp ada ke manusia dlm dunia ni yg nk kan kesusahan?huhu...semua mmg perlukan PENGORBANAN..

bila termenung sorng2 kat umah..terfikir dlm kpala ni..apa sgtlah kiranya penat lelah sy ni jka dbandingkan dgn pjuang2 islam pada zaman nabi dulu..zaman skrang, di ngra kita atau kat mana je yg smpai mnjadikan nyawa sbg taruhan.saya x boleh mngalah atas alasan penat!penat kna tolak tepi..ya Allah, mdh2an aku dberi kekuatan..

..to be continued....

Anda pelawat yang ke :