Sunday, April 20, 2008

Citamku sayang..


Di waktu petang pada musim hujan 1 setengah tahun yang lalu, Allah pertemukanku dengan 2 ekor makhluk kecil. Makhluk itu kesejukan. Maklum, musim hujan… cian, sejuk gaknya. Aku masih teringat bulu-bulunya kembang semua. Memang sah la mereka sejuk, kan musim hujan. Bulu jadi kembang untuk memerangkap haba, supaya badan jadi panas.. (ilmu nih). Lagipun, saiz badannya cuma sebesar sebelah tangan (lebih kurang 15cm kot). Pernah juga secara diam2 aku bawa masuk dalam rumah. Kenala berahsia, takut2 kena marah dengan shbt2 kat umah (^.^). Aku selimutkan dengan kain..Syhh..jangan cakap dengan budak2 BTN yer. Hehe.Bila hujan dah reda sikit, baru letak luar semula. Yela, takut ada ehem2nya pulak. Tapi ada jugak kakak dalam rumah yang bawa tido sekali makhluk kecil tu ;o).

Masih lagi teringat waktu mereka kecil2 dulu.main2 dengan diorang.. dalam kesibukan seorang pelajar, dengan tugasan yang banyak, presentation lagi..isk2..balik je dari kuliah, terus g jumpa ’anak2’ ku..bagi dia makan..sambil bagi makan tu, berborak2 sekali dengan dorang. Lepas masalah pun dengan diorang. Yang makhluk kecik ni pulak buat2 macam faham je apa yang kita cakap. Matanya terpejam2 je kalau bercakap2 dengan dia. X tahulah sama ada dia faham ataupun dia pelik..(”apalah agknye yang manusia ni cakap kat aku. Aku x fahamle..” kata makhluk kecil tu) Dan waktu pun terus berlalu...sampailah makhluk kecil tu menjadi makhluk besar. Citam dengan putih namanya. Citam ni XY. Putih pulak XX. Mereka ni kucing sebenarnya..kalau orang tgk, mereka x la comel mana, tapi aku tetap sayang jugak. apa yang Allah jadikan semuanya indah. Dah membesar bersama2..mestilah syg.

Usia remaja seekor kucing sgtlah seronok. Suka sangat diorang berdua ni main kejar2. terlopmpat2 atas badan satu sama lain. Aku pun join main sama sebenarnya ;) kadang2 jadi mangsa kejar diorang. Huhu..Macam biasalah, rutin harian bagi diorang makan nasi dengan ikan selayang rebus yang beli kat kedai makcik depan masjid kusza tu. Kadang2 beli 3 ekor je ikan. Makcik tu pun dah kenal aku dah. Kalau datang kedai mesti beli ikan untuk kucing. Hihihi. Xpe kalau tuannya x cukup makan, janji kucingnya kenyang J yela, kucing x reti beli ikan. Curi ikan bolehla. Tapi citam dengan putih anak yang soleh dan solehah.. apa je yang ada diorang makan. Cuma kdg2 tu, citam ni nakal. Pernh jgk dia curi ikan rumah jiran sebelah. Maaf ye abg pa.Hehe.citam kan anak lelaki kan;o) sesekali pernah jgk x cukup duit nak beli ikan..ada roti ngan biskut je kat rumah. Tapi tu x jadi masalah untuk citam dengan putih..dorang makan je ;)

Setiap kali nak beristirehat mlm2 tu, mesti kena jumpa dorang dulu..nak bagi salam n wish gud nite. Mulala diorang ni tunjuk muka macam faham. Mata pun terpejam2. bangun pagi2 pun mesti buka pintu nak tgk diorang. Diorang pun bngun awal tau.
Qiam (^.~). Tapi, dalam waktu suka tu, ada jgk time sedih bila citam kena gaduh dengan kucing XY yang dah tua. Ada 3 ekor yang jahat. Cian citam..dia baru je nak mature. Nasib baik x terbantut tumbesarannya. putih pulak selalu je jadi rebutan 3 ekor kucing XY tu..sabo jela. Mula la bunyi kucing2 bergaduh. Citam selalu jadi mangsa..bulunya kadang2 tercabut cabut. Yela, dia kan baru je bujang, mana pandai gaduh lagi. ’Ibunya’ ni pulak selalu back up citam bila dia kena serang. Makinlah citam tu manja..x reti nak defense diri.tapi, tu bukan punca utma dia x reti lawan. Dia masih muda waktu tu. Yang lawan dengan citam pulak yg tua2, yg dah berjuta kali masuk pertandingan wushu, taekwando, silat gayong, gimnastik, renang. For sure la kalah si citam manja ni. Putih pulak duk tengok aje.. nak jaga penampilan kot ;D

Sampailah suatu hari.....20/3/2008.

Aku baru balik dari johor. Sampai umah kul 6.30 pg. Buka je gate, nampak citam dengan putih depan umah. Dah bangun dari tido dah dorang..sempat usap 2 ekor anak kesayangan sebelum masuk rumah.x pernah terfikir akan kehilangan anak2 tu...(-.-)
Sedih sgt......Sampai saat ni, dah x pernah nampak citam lagi.. ke mana agaknya? Citam.....balikla...’ibu’ rindukan citam. Rindu sangat2..Putih pun rindu. Dia selalu main sorang2 je sekarang ni. Citam tau kan, Putih bakal jadi mama.. x nak ke tgk adik citam dapat baby...citam g mana......................
Hari2 ’ibu’ panggil nama citam time bagi putih makan. Minggu lepas ’ibu’ beli ikan selayang 1 kg..harap sgt citam balik..tapi sedih sangat2 bila dah dekat sebulan citam x balik..CITAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ya Allah, ke mana agaknya makhluk Mu seekor tu. Selamatkan dirinya ye ya Allah..aku amat2 merinduinya.. peliharalah dia dari bencana.. sihatkanlah dia ya Allah..permudahkanlah dia untuk mendapat perlindungan daripada manusia yang menyayangi makhluk sepertinya. Macam2 aku terfikir..kalaulah citam dah mati, aku nak tengok jasadnya.. Tapi aku masih berharap citam akan pulang suatu hari nanti.. ’ibu’ rindu citam..terbayang-bayang muka citam. ’Ibu’ dah xde kawan untuk luah masalah time balik dari kuliah..selalu citam yang teman ’ibu’ kalau ’ibu’ tinggal sorang2 kat umah. Hari2 ’ibu’ doa, moga citam balik semula...nenek mun dah beli rumah untuk citam dengan putih. ’Ibu’ kan nak bawa balik citam dengan putih balik johor..tapi sekarang tinggal putih je..’ibu’ sedih. Sedih sgt2.. citam balikla.....=(((((((((((((((((
Sekarang ni tengan exam..final exam. Dulu selalu minta citam dengan putih tolong doakan. Mana citam pergi gaknye...Seminggu je lagi nak balik johor..’ibu’ dah x duduk umah kat terengganu ni lagi..pengajian ’ibu’ dah habis. ’Ibu’ takut, nnti bila ’ibu’ dah kat johor, tiba2 citam balik. Camne ’ibu’ nak bawa balik citam time tu.... malam2 slalu mimpi citam..kalau dengar bunyi kucing, cepat2 jenguk kat luar, harapan menggunung untuk melihat bunyi tu adalah citam. Tp..............Allah masih ingin menguji...doa untuk citam x pernah ’ibu’ lupakan. Balik ye citam...............................

Untuk sesiapa yang pernah ternampak citam saya, tolong inform ye. . terima kasih untuk sahabat2 yang menjaga citam selama ni. Citam ucap terima ksih jugak..

1 comment:

Dr. atulasca bt. husin said...

haha n kinki ni..
cedihla tipah, citam dh xde..w/pun haha takut ngan tucing, tp haha sayang ngan tucing tu.. nanti kite same2 doa biar citam balik before tpa blik johor ye.. jgn cedi2 tau... kinki pulak xtau nak pujuk hihi macam mane...xpe, kalau takdirnye citam tak balik, tpa kne janji ngan kinki jage anaak2 putih n maknye baik2 ye.....cayang diokucing sangat2...huhu

Anda pelawat yang ke :